Omzetplafond beperkt goede zorg. Kwaliteit staat niet voorop

Omzetplafond beperkt goede zorg. Bent u goed verzekerd?

Er bestaat de kans dat u te maken krijgt met met een wachtlijst of zorg die wordt geweigerd. Dit kan te maken hebben met een omzetplafond. Minister Schippers probeert een wet of bestuursmaatregelen erdoor te krijgen om de vrije artsenkeuze te beperken. De zorgverzekeraars legt een omzetplafond op. Dit zorgt voor een patiëntenstop tegen het einde van het jaar. Een omzetplafond beperkt goede zorg.

Vrije zorgkeuze

Wanneer u een verzekering afsluit gaat u ervan uit goed verzekerd te zijn. De kans is groot dat u niets te kiezen heeft of te maken krijgt met een wachtlijst. De beperking van keuze met een omzetplafond heeft niets te maken met kwaliteit. Het is eerder bedoeld als bezuinigingsmaatregel. Een topkliniek of uw fysiotherapeut waar u al bekend bent zal bij bereiken van dit omzetplafond u niet kunnen behandelen.

Bezuinigen

Een omzetplafond, beperking van vrije artsenkeuze wordt uitgelegd als verbeteren van de kwaliteit en bevorderen van doelmatig handelen. Deels kan daar een waarheid inzitten ware het niet dat er reeds veel systemen zijn ingesteld om juist kwaliteit en doelmatig handelen te waarborgen.

Alternatief omzetplafond

Onlangs heeft Zilveren kruis Achmea besloten om slechts met 1 zorgaanbieder een overeenkomst aan te gaan. Dit alternatief omzeilt het probleem om een omzetplafond op te leggen. U heeft dan met zekerheid geen keuze tussen verschillende zorgaanbieders. De zorg bij deze ene zorgaanbieder hoeft niet kwalitatief beter of slechter te zijn. Kwaliteit staat niet voorop, het zijn de kosten. Zorgaanbieders worden buiten spel gezet en u kunt niet voor iets anders kiezen. Tenzij u een restitutiepolis heeft. Gelukkig geldt dit nog niet landelijk. Iets dergelijk zal wel landelijk doorgevoerd worden wanneer Achmea zijn bezuinigingsdoelstellingen behaald. Lees op nu.nl “FNV op ramkoers”

Restitutiepolis

De restitutiepolis is niet de oplossing om de problemen van een omzetplafond te omzeilen. Het klopt dat u elke zorgaanbieder kunt kiezen. Het is geen garantie dat alle kosten volledig vergoed worden.

Geconfronteerd met een wachtlijst

Uw zorgaanbieder heeft een overeenkomst met uw zorgverzekeraar maar u wordt geconfronteerd met een wachtlijst. Dan kunt u verder zoeken en mogelijk ver moeten reizen of u wordt op de wachtlijst geplaatst. In onze omgeving is er een orthopedische kliniek met een wachtlijst van een half jaar. Bent u verzekerd bij een van de vier grote labels dan kunt u volgend jaar te maken krijgen met een patiëntenstop. U heeft de optie naar een andere zorgverlener te gaan. Of wachten tot uw zorgverlener van uw eigen keuze u weer mag behandelen. Informeer bij uw zorgverlener of arts, die kan aangeven of hij een contract hebben gesloten met een bepaalde zorgverzekeraar. En wat de kans is dat u tegen het einde van het jaar in de wacht wordt gezet.

Geef een reactie